Hogyan tartsuk meg klienseinket a fitnesz-stúdióban?
Pati Nagy Attila 2006.10.19. 09:43
Negatív jelenségek a fitnesz-stúdiókban
A szabadidősport, az egészségorientált életvitel, az esztétikus megjelenés, a harmonikus kiegyensúlyozott életvitel felértékelődésével egyre nagyobb és összetettebb fitnesz-stúdió vállalkozások jelennek meg a hazai piacon. A fitnesz-vállalkozások sajátossága azonban az, hogy igen jelentős a fluktuáció, azaz a vendégkör lemorzsolódása, kicserélődése. Mit lehet tenni annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsük az elszivárgás jelenségét?
Számos olyan körülmény megfigyelhető a hazai fitnesz-termekben, amelyek a vendégkör lojalitását negatív irányban befolyásolják. A fitnesz-termekbe járó emberek nem csupán a napi rendszeres mozgásinger miatt jönnek el. A futószalag jellegű szolgáltatások, az állandóan rohanó aerobik oktatók, a személytelen recepciósok, a fitnesz-teremben alkalmilag megjelenő tulajdonosok nem alkalmasak arra, hogy megteremtsék azt az atmoszférát, amelytől az emberek java része jól érzi magát.
Hiba a fitnesz-vállalkozást csupán pénzforrásnak tekinteni. A sport és a fitness közösségteremtő kategória kell, hogy legyen. Azok a fitnesz-stúdiók számíthatnak hosszú távú sikerre, amelyek vezetői, edzői és egyéb munkatársai hivatásként tekintenek a fitnesz-teremben zajló munkára. A személyes odafigyelés, a baráti hangnem, a segítőkészség mindennapos megnyilvánulásai nélkül a vendég könnyen érezheti magát úgy, mint egy egészség- és szabadidősport ipari létesítményben, ahol a futószalag egyik végén begurul az üzembe, a másik végén pedig kicsit pirosabb arccal és valamelyest fáradtabban kigördül. Minden ember igényli az odafigyelést, a törődést és a vállalkozásnak ezt magas szinten kell nyújtania.
Minőségi szolgáltatás
Manapság elemi érdeke minden vállalkozásnak, hogy minél magasabb szintű szolgáltatást nyújtson a vendégeinek. Az alapvető higiénés követelmények, a zuhanyozók, mellékhelységek, a szauna vagy a wellness-helyiségek tisztaságának fenntartása kötelező. A korszerű eszközpark, az aerobik-termek felszereltsége, a fitnesz-berendezések rendszeres karbantartása ugyancsak fontos követelmény. A kiváló zeneminőség az aerobik és spinracing termekben, az esztétikus környezet, a képzett és motivált edzőteam, a változatos órarend, légkondicionálás és egyéb járulékos szolgáltatások alapvetőnek befolyásolják a vendégek közérzetét és létfontosságúak a vendégmegtartás szempontjából. Sajnos Magyarországon számos fitnesz-vállalkozás ezeken a területeken is hagy kívánni valót maga után.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy kizárólag a méregdrága eszközökkel felszerelt termeknek van esélyük a sikerre. A kisebb méretű, szerényebben felszerelt, de speciális portfólióval rendelkező, családias fitnesz-stúdiók is vonzóak lehetnek sok-sok ember számára. A kimagasló edzői szakértelem, az igényes kialakítás és az ápolt, tisztán tartott eszközpark mind-mind fontos tényező a vendégek megtartásában.
-
Tudatos vendégek nevelése
A fitnesz-stúdióban zajló munka nem csupán edzésvezetés, edzéstervezés, hanem pedagógiai és pszichológiai tevékenység is. A siker szempontjából elengedhetetlen a vendégek tudatosságra való nevelése. Az az ember, aki megérti, hogy a sport, az edzés hogyan hat a szervezetére, a lelkére és az egész életére, egészen másképp viszonyul a mozgáshoz, mint az, aki csupán divatból vagy a környezete unszolására jár el az edzésekre. A szemléletformálás, az oktatás és a nevelés alapvetői edzői feladat. Ezért egy professzionálisan menedzselt fitnesz-stúdióban a munkatársak kellő tudatossággal végzik a pedagógiai feladatokat is. Azok a vendégek, akik az edzőkkel folytatott beszélgetések és az edzések során úgy érzik, új szemléletet kaptak, kinyílt előttük a világ, megértettek olyan dolgokat, amelyeket korábban nem ismertek, tudatosabbakká váltak, nagyobb ragaszkodással és lojalitással rendelkeznek, mint a futószalag-szolgáltatást megtapasztaltak. A tudatossá formált vendég természetes módon válik elkötelezetté a sport, az egészséges életvitel és amellett a csapat mellett, akitől mindezt megtapasztalta és megtanulta.
Közösség teremtése
A legfontosabb vendégmegtartó tényező a közösség ereje. A személyes kötődések kialakulása azonos vagy hasonló értékrendszerű emberek között, a közösségben elfoglalt értékes szerep vagy pozíció az egyik legnagyobb motiváció. Ezért nem lehet eléggé hangsúlyozni a közösségi élet szervezésének és tudatos építésének jelentőségét. Ehhez az edzői és munkatársi közösség kialakítása és fejlesztése kell, hogy legyen az alap. Az a munkatársi csapat, amelynek tagjai kölcsönös szakmai és emberi tisztelettel, egymással intenzíven kommunikálva végzik munkájukat, olyan magas érzelmi és intellektuális energiát sugároznak, amely a tágabb környezetre, konkrétan a vendégekre is pozitív befolyással hat. Az edzői közösség és a vendégközösség fejlődése szoros összefüggést mutat. A stúdió által szervezett rendezvények, bulik, kirándulások, sítáborok, grillparty-k és egyéb klubjellegű rendezvények lehetőséget kínálnak a vendégek, a munkatársak és a stúdióvezetés számára egy tágabb közösség létrehozására, amelyben már régen nem a megváltott bérletek és tagságik érvényességi ideje befolyásolja a stúdióhoz való tartozást. A fitnesz-stúdióba járás túllép a fizikai szükségletek szintjén, és bekapcsolódik egy magasabb motiváló erő – a közösséghez tartozás – érzése.
|